اگر صداهايي که در خودرو به گوشتان برايتان مهم است حتما به فکر کم کردن صداي موتور خودرو خود افتاده ايد. براي علاقه مندان به خودروهاي نو هيچ لذتي بالاتر از کم کارکرد بودن آن و بي سر و صدا بودن موتور خودرو نمي باشد. البته ناگفته نماند که بسياري از افراد براي تيونينگ خودرو خود صداي موتور را افزايش مي دهند اما اين مورد اندکي گوش خراش است. بسياري از مشترياني که به تعميرگاه تخصصي ايران رنو مراجعه مي کنند از صداي زياد موتور گلايه مي کنند و به دنبال راهکاري براي کم کردن صداي موتور خودرو خود مي باشند.


صداي نرم موتور خودرو در هنگام گاز خوردن و شتاب گرفتن بسيار لذت بخش مي تواند باشد اما اين صدا با افزايش عمر خودرو تغيير کرده و مي تواند باعث آزار و آذيت صاحب خودرو شود در نتيجه به دنيال راه حلي براي کاهش صداي موتور خودرو خواهد بود. در صورتي که به سر و صدا حساس باشيد قطعا صداي موتور ديگر خودروها نيز شما را آزار مي دهد. در اين مقاله ايران رنو همراه شما خواهد بود تا روش هاي کم کردن صداي موتور خودرو را براي شما بيان کند. شما عزيزان در صورت نياز به تعمير و سرويس خودروهاي رنو خود مي توانيد به مجموعه ايران رنو مراجعه کنيد و از خدمات اين مجموعه بهره مند شويد. تعميرگاه ال نود


روش هاي کم کردن صداي موتور خودرو


پيش از اينکه به بررسي روش هاي کم کردن صداي موتور خودرو بپردازيم بهتر است در ابتدا اين موضوع را بررسي کنيم که آيا صداي موتور خودرو به تازگي افزايش يافته است و يا اينکه اين صدا قديمي مي باشد. اگر به تازگي صداي موتور خودرو شما افزايش يافته است در ابتدا مي بايست وضعيت ظاهري و فني خودرو را بررسي کنيد تا دليل ايجاد صداي ناهنجار را پيدا کنيد. اما در ادامه روش هايي را براي کم کردن صداي موتور خودرو شما بيان مي کنيم. با تعميرگاه ايران رنو همراه باشيد.


8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو

8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو



کسب اطلاعات بيشتر: سيستم EGR در خودرو چيست؟


صداي جيغ يا غژ غژ تسمه


يکي از موارد شايع صداي جيغ تسمه مي باشد. سياري از افراد به اين صدا اهميتي نداده و به رانندگي با خودروي خود ادامه ‌مي‌دهند. بهتر است بدانيد شايد  اگر نگاهي به تسمه خودروي خود بيندازيد، ‌مي‌توانيد از هزينه‌هاي بعدي جلوگيري کنيد. شايد برايتان سوال باشد که چرا اصلاً تسمه خودرو به صدا ‌مي‌افتد؟ در بسياري از موارد کهنگي تسمه مي‌تواند عامل ايجاد سروصداي اضافه در محفظه کاپوت شود؛ همچنين خشک بودن يا جنس نامناسب تسمه نيز در ايجاد سروصداي اضافي بسيار موثر است. اگر تسمه کهنه يا داراي جنس نامرغوب باشد به‌طور قطع بايد آن را تعويض کرد.


حتما مي دانيد که تسمه تايم خودرو در هر 60 هزار کيلومتر بايد تعويض شود. در صورتي که زمان تعويض تسمه تايم خودرو خود را فراموش مي کنيد مي توانيد با يکبار مراجعه به ايران رنو، زمان مراجعه بعدي خود جهت تعويض تسمه تايم را از طريق پيامک دريافت کنيد.


ممکن است صداي تسمه دليل خاص ديگري داشته باشد که اندکي توجه به آن مي‌تواند هزينه‌هاي ديگر را کاهش دهد. براي مثال امکان دارد غلطک تسمه سفت‌کن خودرو بسيار سفت يا بسيار شل تنظيم شده باشد که در اين صورت از تسمه صداي ناجوري شنيده مي‌شود. گاهي اوقات نيز ديده مي‌شود که تسمه به درستي در جاي خود قرار نگرفته است و بر اثر اصطکاک بين فولي‌ها و تسمه صدا ايجاد ‌مي‌شود. در اين موارد مي‌توان با رگلاژ کردن تسمه سفت‌کن يا جا انداختن درست تسمه از پاره شدن تسمه جلوگيري کرد.


صداي فس فس داخل موتور


معمولا در صورتي که درون موتور لوله هاي کناري آن نشتي داشته باشد اين صدا ممکن است به گوش برسد. براي کنترل اين صدا هرچه سريعتر دست به کار شويد چرا که ممکن است سيستم خنک کننده خودرو را به طور کامل از کار بيندازد. همچنين ممکن است لوله وکيوم خودرو آسيب ديده باشد که بي‌اهميتي به آن موجب افزايش شديد سوخت خودرو خواهد شد. تعميرگاه مگان


در اين مورد بهتر است لوله‌هاي مربوط به بخاري و کولر را نيز تست کنيد. اگرچه نشت گاز کولر ظاهراً فقط منجر به کار نکردن کولر در محيط‌هاي گرم خواهد شد، ولي بايد بدانيد که نشتي گاز کولر و کم شدن فشار آن باعث مي‌شود فشار مضاعفي براي خنک کردن به کمپرسور کولر خودرو وارد شود و احتمال آسيب‌ديدگي در قطعات کمپرسور يا خود کمپرسور بسيار محتمل خواهد بود.


صداي تق تق از سمت چرخ هاي خودرو


درصورتي‌که با سرعت پايين در حال حرکت هستيد و در پيچاندن فرمان صداي تق تق به گوشتان ‌مي‌رسد، ممکن است پلوس يا سر پلوس آسيب ديده باشد. بهتر است براي بازديد از پلوس و ديگر قطعات سيستم تعليق خودروي رنوي خود به مجموعه ايران رنو مراجعه کنيد. با روش هاي کم کردن صداي موتور خودرو در خدمت شما هستيم. شنيدن اين صدا از عقب خودرو مي تواند مربوط به ميل گاردان باشد.


8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو

8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو



صداي ناله در هنگام چرخاندن فرمان


از ديگر گزينه هاي کم کردن صداي موتور خودرو صداي ناله چرخاندن فرمان مي باشد. در بسياري از موارد ديده مي‌شود که در حين پيچاندن فرمان صدايي شبيه به صداي ناله از درون کاپوت ماشين به گوش مي‌رسد. اين صدا به احتمال زياد مربوط به پمپ هيدروليک فرمان خودرو است. صداي ناله مربوط به پمپ هيدروليک خودرو مي‌تواند دلايل متعددي داشته باشد که ازجمله آن مي‌توان به کم بودن سطح روغن هيدروليک در پمپ هيدروليک خودرو، خراب بودن اورينگ‌هاي داخل پمپ يا ضعيف عمل کردن پمپ هيدروليک خودرو اشاره کرد. معمولا در چنين شرايطي فرمان خودرو نيز به‌راحتي قبل عمل نمي‌کند.


کسب اطلاعات بيشتر: نشانه هاي تمام شدن صفحه کلاچ خودرو


صداي ضربه در محفظه زير موتور


صداي ضربه در محفظه زير موتور و داخل سيلندر خودرو مربوط به احتراق ناقص و انفجار درون سيلندر ‌است که امکان دارد به‌دليل خرابي شمع يا عدم توانايي خودرو در برقراري تعادل بين مخلوط هوا و سوخت باشد. اين انفجار درون سيلندر در برخي از موارد قبل از مرحله جرقه‌زني اتفاق مي‌افتد که مي‌تواند تايمينگ خودرو را برهم بزند. به‌طور معمول خودروهايي که داراي احتراق ناقص و صداهايي شبيه به اين هستند قادر به حرکت يکنواخت نيز نخواهند بود و موتور اصطلاحا شل و سفت مي‌شود و در نتيجه خودرو حرکت يکنواختي نخواهد داشت.


صداي خرخر و ضربه اي منظم از درون موتور


در برخي از خودروها و به‌خصوص خودروهايي که ميل سوپاپ آن‌ها بالا هستند، در موقع روشن کردن خودرو صداي خرخر منظمي به‌گوش مي‌رسد. در بعضي اوقات حتي ديده ‌مي‌شود که اين صدا با گرم شدن خودرو يا افزايش دور موتور به‌طور کامل قطع مي‌شود. اين صدا معمولا مربوط به خرابي تايپيت يا خلاصي بيش از حد سوپاپ‌ها ‌است. براي رفع اين صدا بهتر است استکان‌هاي تايپيت خودروي خود را تعويض کنيد. تعميرگاه تاليسمان


8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو

8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو



صداي زوزه ديفرانسيل و گيربکس


وجود هرگونه ساييدگي يا آسيب ديدگي و ناهمواري يا شکستگي، باعث ايجاد صدايي شبيه به زوزه در حين حرکت خواهد شد. در خودروهاي ديفرانسيل عقب در صورت خرابي، اين صدا از قسمت انتهايي خودرو شنيده مي‌شود و در خودروهاي ديفرانسيل جلو هم اين صدا را از قسمت گيربکس خودرو ‌مي‌توان شنيد. تنظيم نبودن کلاچ خودرو، تنظيم نبودن اهرم دسته دنده، خرابي ماهک‌ها و غلاف کشويي و برنجي‌هاي داخل گيربکس همچنين تعويض بي‌موقع دنده ‌مي‌تواند باعث آسيب‌هايي شود که در نهايت منجر به شنيدن صداي زوزه‌اي از درون ديفرانسيل يا گيربکس خواهد شد.


کسب اطلاعات بيشتر: عوارض پاره شدن تسمه تايم خودرو


صداي تيز هنگام کم کردن سرعت و ترمز


اگر درمواقعي که ترمز مي‌گيريد صداي تيز و گوش‌خراشي به گوشتان مي‌رسد، مي‌توانيد مطمئن شويد که لنت‌هاي ترمز شما در حال تمام شدن است و لنت در حال تماس با ديسک‌هاي خودرو ‌خواهد بود. در بسياري از خودروها چراغي براي نشان دادن تمام شدن لنت تعبيه شده است. ممکن است اين چراغ بر اثر قديمي بودن خودرو اصلاً وجود نداشته باشد، همچنين امکان دارد تعميرکار در هنگام تعويض لنت‌ها فيش و سيم اين هشدار دهنده را به‌درستي متصل نکرده باشد؛ بنابراين درصورتي‌که صدايي مشابه اين صداها در هنگام ترمز گرفتن شنيده ‌مي‌شود سريعا براي سرويس يا تعويض لنت‌هاي خودروي خود به تعميرگاه مراجعه کنيد. بي‌اهميتي به تمام شدن لنت‌ها ‌مي‌تواند آسيب جدي به ديسک‌هاي خودرو وارد کند.

8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو

8 روش ويژه براي کم کردن صداي موتور خودرو

خودرو ,صداي ,موتور ,تسمه ,مي ,صدا ,صداي موتور ,موتور خودرو ,کم کردن ,کردن صداي ,اين صدا ,صداي موتور خودرو ,صداي موتور خودروصداي
مشخصات
آخرین جستجو ها